NAAR KINDEREN EN JONGEREN
SYSTEEMTHERAPIE
Wat?
Bij systeemtherapie wordt veel belang gehecht aan de context waarin de cliënt zich bevindt (meestal het gezin). Dit wordt ook wel het systeem van de cliënt genoemd. In dit systeem vinden allerlei interacties plaats. Deze interacties zijn erg interessant voor een systeemtherapeut. Het is namelijk vaak in deze interacties dat er patronen kunnen vastgesteld worden waarin gezinnen of bepaalde gezinsleden vastlopen en die problemen in de hand werken of in stand houden. Door zicht te krijgen op de beleving van individuen binnen dit systeem kunnen deze patronen in kaart gebracht worden en kan ingezet worden op het wegwerken hiervan. Samen zoeken we naar een manier om meer harmonie in het gezin te brengen.
Voor systeemtherapie hoeft niet steeds het gehele gezin in therapie te komen. Er kan ook heel systemisch gewerkt worden met één gezinslid. Hierbij ligt de focus op het beter leren begrijpen van de context en de binnenkant van anderen alsook van zichzelf en de eigen binnenkant. Een bijkomend aspect is de communicatie tussen deze zaken en hoe dit kan aangepakt worden.
SPELTHERAPIE
Wat?
Bij speltherapie wordt spel gebruikt als middel om kinderen (en jongeren) beter te kunnen begrijpen en hen op die manier te helpen.
Het is niet altijd even evident om over de moeilijke zaken te praten. Bij speltherapie hoeft dit helemaal niet. Door middel van spel kan een kind (of jongere) op een ontspannen manier zaken tot uiting brengen zoals bepaalde gedachten en gevoelens. Op hun eigen tempo en in een veilige omgeving kunnen zo allerhande thema’s verkend worden om er dan mee aan de slag te gaan.
BEGELEIDING ROND ASS EN VOOR PERSONEN MET ASS
Wat?
“See the able, not the label”.
Op het moment dat er een diagnose valt, zoals ASS, brengt dit vaak vele emoties teweeg bij alle gezinsleden. Gezinnen en ouders kunnen het gevoel krijgen zich te moeten gaan heruitvinden. Om samen deze zoektocht aan te gaan, bieden wij u graag een veilige plek waarin eenieder zichzelf kan en mag zijn. Elk gevoel en elke gedachte is welkom. Hierbij staat het zoeken naar oplossingen die voor iedereen goed aanvoelen centraal. We vertrekken vanuit het positieve en kijken hoe we hier meer van kunnen installeren. Stilstaan bij de moeilijkheden die iedereen ervaart en het lijden dat hierrond gevoeld wordt een plek mogen geven, is erg belangrijk.
Individuele therapie aan kinderen en jongeren met ASS wordt ook aangeboden. Hen wordt een veilige plek geboden waarin ze welkom zijn met al hun eigenheid. Afgestemd op de noden en het tempo gaan we samen aan de slag rond de zaken waar op gebotst wordt. Hierbij hoeven de moeilijkheden niet perse over de diagnose te gaan. Kinderen en jongeren met ASS zijn nog steeds kinderen en jongeren die op allerhande van zaken kunnen botsen. Wel gaan ze verzekerd zijn van een autismevriendelijk therapeut die met hun eigenheid rekening zal houden en die hen in hun sterktes zal zetten.
! Er wordt niet aan diagnostiek gedaan. Wel kan een vermoeden in kaart gebracht worden zodat gerichte doorverwijzing mogelijk is. Ondersteuning en opvolging gedurende dit traject is mogelijk.
BEGELEIDING HOOGBEGAAFDE KINDEREN EN JONGEREN
Wat?
Als talentbegeleider zie ik het als mijn missie om zowel deze kinderen en jongeren, hun ouders als hun omgeving (school, vrienden) gefundeerde antwoorden te bieden met betrekking tot meervoudige noden op psychosociaal vlak. Dit vertrekkend vanuit wetenschappelijke inzichten, en vanuit de praktijkervaring, rekening houdend met de zijnskenmerken van (hoog)begaafde kinderen en jongeren, oa. perfectionisme, een sterk rechtvaardigheidsgevoel, een hoge(re) gevoeligheid, een kritische ingesteldheid…
We starten de begeleiding op met een intakegesprek met de ouders, zonder het kind of de jongere, waarin de nodige aandacht gaat naar de hulpvraag en de ontwikkeling. In de daarop volgende sessies gaan we met het kind/de jongeren aan de slag door middel van een belevingsonderzoek. Na elke 4 sessies volgt een oudergesprek om in overleg het verloop van de verdere begeleiding nauwkeurig af te stemmen. Indien gewenst worden doorverwijzers, scholen, het CLB, zorgleerkrachten… mee betrokken.
“It takes a village to raise a child”